آذرستان
بیست و چهار ساعت در خواب وبیداری
Wednesday, August 27, 2008
زایمان - فمینیسم
امروز در حال بازخوانی کتاب فرهنگ نظریه های فمینیستی* بودم که به مفهوم کلمه ی ماما یا قابله رسیدم. برایم بسیار جالب بود که معنی انگلیسی این کلمه Midwife است. اگر بخواهم این کلمه را تحت الفظی معنی کنم mid به معنی میانی و وسطی است و wife هم که معنی همسر و زن را می دهد یعنی معنی ریشه ای این کلمه " همسر یا زن وسطی" است. به نظرم آمد که این کلمه ی خاص از قدرت قابله ها در زمانی خبر می داده که زبان در حال ساخته شدن بوده است و ریشه ی زمانی آن را باید در دوره های مادرسالار جستجو کرد.
در روزگار ما قابله ها تقریبا از میان رفته اند و پزشکی مدرن زنان و زایمان جای آن را گرفته است. فمینیست ها سعی دارند که فرهنگ انتخاب ماما / قابله را دوباره احیا کنند چرا که معتقدند که شرایط مادی و تاریخی ، انتخاب زنان را بی ارزش کرده است. این مرا به یاد چیزی هم انداخت. چند ماه پیش یک سری عکس هایی برایم ای میل شده بود که مراحل زایمان یک زن در خانه با حضور همسرش را نشان می داد ( عکس ها در همین یکی دو سال اخیر در یک کشور جهان اولی گرفته شده بودند ) که به نوعی شبیه زایمان های قدیمی در خانه بود. روند یک زایمان طبیعی در محیط آشنای خود در کنار همسر ، یک پزشک و یک دستیار. در پایان پروسه ی زایمان ، مادر سرشار از رضایت بود و همسرش هم تحت تاثیر قرار گرفته بود. پس از دیدن آن ها احساس کردم که این روش را بیشتر ترجیح می دهم تا زاییدن کودک در بیمارستان با آن وضع ترسناک اتاق عمل که چند سر رویت خم شده اند ، با ماسک و همه سبز پوش. البته می دانم که روش های مدرن برای جلوگیری از عفونت های زایمان است که مدت ها زنان را از بین برده بوده است اما طبیعتا اگر این روند به شکلی خودمانی تر و همان طور بهداشتی صورت بگیرد می تواند آمار سزارین های همین ایران خودمان را به طرز چشمگیری کم کند و زنان تمایل بیشتری به زایمان طبیعی که در خانه ی خودشان انجام می شود داشته باشند.
امروزه فمینیست ها روش جالب دیگری را هم درباره ی زایمان که گویا روشی قدیمی است ، تبلیغ می کنند و آن "ایستاده" زاییدن است. آن ها معتقدند روش خوابیده که هم اکنون در دنیا متداول است دستاورد پزشکی مدرن و مردسالار است ، در حالی که زایمان ایستاده ویژگی های مثبتی دارد که روش امروزی دارای آن ها نیست. یکی از آن ها کمک جاذبه ی زمین به بیرون آمدن کودک از رحم است و دیگری وضعیت بدن زن در حالت ایستاده است که آن هم بیرون آمدن کودک را به نسبت وضعیت خوابیده آسان تر می کند.
حضور پدر در مراسم زاییدن کودک نیز عنصر مهمی است. پدری که درد زایمان و مراحل آن را به چشم می بیند ، درک درست تری از "مادرشدن" و حس عاطفی عمیق تری نسبت به کودک خود خواهد داشت و پدر شدن را به صورت واقعی تری لمس خواهد کرد. برای زن نیز حضور همسر اطمینان قلبی بیشتری را در هنگام زایمان به همراه دارد.



پی نوشت
فمینسم به این معنا نیست که "مردزده" شویم یا الزاما مردان را از زندگی مان حذف کنیم بلکه به این معناست که باید برای ایجاد رابطه ای متقابل با مردان ، بر مبنایی متفاوت مبارزه کنیم.(با اندکی تغییر) باربارا اسمیت، فمینیست امریکایی
.
.
.
.
*
فرهنگ نظریه های فمینیستی -مگی هام/سارا گمبل - ترجمه: فیروزه مهاجر ، فرخ قره داغی ، نوشین احمدی خراسانی
نشر توسعه - چاپ اول 1382
تلفن نشر توسعه :88719976
صندوق پستی نشر:
14335
خط فاصله
851