آذرستان
بیست و چهار ساعت در خواب وبیداری
Thursday, December 21, 2006
اف بی ای اسناد مربوط به جان لنون را منتشر کرد
جان لنون و همسرش در زمان کارزار صلح طلبی
رهبری اعتراضات ضد جنگ توسط جان لنون سبب شد تا وی تحت مراقبت اف بی آی قرار گیرد
پلیس فدرال آمریکا، اف بی ای، گزارش های مربوط به تحت نظر داشتن جان لنون را پس از یک جدال حقوقی طولانی منتشر کرد.

این اسناد در برگیرنده جزئیات تازه ای از پیوستن لنون به احزاب چپ گرا و ضد جنگ در اوایل دهه 70 میلادی در لندن است.

جان وینر، مورخ به لس آنجلس تایمز گفت این اسناد نشان دهنده تعلق لنون به چپ گرایان بریتانیا بود و آنها از او خواسته بودند که یک کتابفروشی باز کند.

آقای وینر در 25 سال گذشته تلاش کرده بود تا اسناد اف بی ای را به دست بیاورد که بیانگر دخالت اف بی آی در مسائل امنیتی کشور دیگری است.

در سال 1972، لنون کارزاری برای صلح را با شعار مشهور"ماندن توی رختخواب" رهبری کرد که علیه جنگ ویتنام بود.

این امر او را به هدفی برای کارگزاران آمریکا بدل کرد که او را تحت نظر بگیرند و به استراق سمع علیه وی بپردازند تا اطلاعاتی در باره این عضو سابق گروه بیتل ها جمع آوری کنند.

این اسناد همچنین به مصاحبه ی وی با انتشاراتی چپ گرای Red Mole(خال سرخ) و حمایتش از چریکهای کامبوج که علیه آمریکا می جنگیدند اشاره می کند.

اما آنها تصدیق می کنند که جان لنون" ظاهرا از اینکه عملا به یک گروه خاص بپیوندد و در نتیجه به تعقیب امنیتی نیاز داشته باشد، اجتناب می کند".

جان لنون خواننده مشهور طرفدار صلح
برای بیست و پنج سال اف بی آی از انتشار همه اسناد مربوط به تحت نظر داشتن جان لنون که رهبری تظاهرات ضد جنگ را برعهده داشت و دارای تمایلات چپ گرایانه خوانده می شد، خودداری می کرد

آقای وینر، نخستین بار در سال 1981 درخواست دستیابی به این اسناد را کرد و چندین ماه بعدتصمیم گرفت به دنبال قتل این خواننده، کتابی در باره لنون بنویسد.

برخی از اسناد محرمانه در این باره منتشر شدند اما اف بی آی گفته بود که بقیه اسناد ازقانون آزادی اطلاعات مستثنی هستند.

آقای وینرعلیه دولت آمریکا اقامه دعوی کرد و در سال 1997 به برخی دیگر از اسناد محرمانه که بخشی از مدارک اف بی آی در باره جان لنون بود، دست یافت.

اما مسئولان وزارت دادگستری آمریکا همچنان از دراختیار قرار دادن ده صفحه نهایی این مدارک تا زمانی که یک قاضی فدرال دستور قابل دسترسی کردن آنها را داد، خودداری می کردند.

اف بی آی استدلال می کرد که در دسترس همگان قرار دادن اطلاعات ممکن است روابط دیپلماتیک، سیاسی و یا اقتصادی ایالات متحده آمریکا با سایر کشورها را دستخوش خطر سازد.

اما آقای وینر به لس آنجلس تایمز گفت: "من تردید دارم که دولت تونی بلر دستور یک عملیات نظامی تلافی جویانه علیه آمریکا به خاطر رو شدن چنین اسنادی را بدهد."

وی ادامه می دهد: "ما امروز می توانیم در یابیم که به خطر افتادن امنیت ملی مورد ادعای اف بی آی در مورد انتشار این اسناد در طول 25 سال گذشته از همان ابتدا بی معنا بوده است."

اسناد محرمانه منتشر شده اف بی آی آشکارا نشانگر تحت نظر داشتن جان لنون در سالهای 1971 و 1972 است.

جان لنون در هشتم دسامبر 1980 به ضرب گلوله درنیویورک کشته شد.



منبع : بی بی سی فارسی